dodatki mieszkaniowe
XMLTreść
Dział Dodatków Mieszkaniowych działa w oparciu o uchwałę Nr 131/XV/95 z dnia 30.05.1995 r.,
w sprawie zmiany w zarządzeniu Prezydenta Miasta Kutna nr 3/90 z dnia 29.03.1999 r., w sprawie utworzenia Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kutnie.
Kierownik działu : Małgorzata Urbaniak tel. 107, pokój 17.
Przyjęcia interesantów: poniedziałek, wtorek, piątek - w godz. od 10.00 do 14.00
czwartek - w godz. 10:00 do 15:00
pokój 34.
środa dniem bez przyjęć interesantów.
Pracownicy: Starszy inspektor Katarzyna Tuzin, inspektor Paulina Ławniczak tel.129
Podstawy prawne: ustawa o dodatkach mieszkaniowych z dnia 21 czerwca 2001 r.
(Dz. U. z 2023r. poz. 1335)
Ogólne zasady i tryb przyznawania, ustalania wysokości i wypłacania dodatków mieszkaniowych
1. Dodatek mieszkaniowy przysługuje osobom posiadającym tytuł prawny do zajmowanego lokalu tj:
- najemcom albo podnajemcom lokali mieszkalnych, zamieszkującym w tych lokalach,
- osobom mieszkającym w lokalach mieszkalnych, do których przysługuje im spółdzielcze prawo do lokalu mieszkalnego,
- osobom mieszkającym w lokalach mieszkalnych znajdujących się w budynkach stanowiących ich własność i właścicielom samodzielnych lokali mieszkalnych,
- innym osobom mającym tytuł prawny do zajmowanego lokalu mieszkalnego i ponoszącym wydatki związane z jego zajmowaniem,
- osobom zajmującym lokal mieszkalny bez tytułu prawnego, oczekującym na przysługujący im lokal zamienny albo najem socjalny lokalu.
Dodatek mieszkaniowy nie przysługuje osobom przebywającym w :
- domu pomocy społecznej,
- młodzieżowym ośrodku wychowawczym,
- schronisku dla nieletnich,
- zakładzie poprawczym,
- zakładzie karnym,
- szkole, w tym szkole wojskowej.
Jeżeli instytucje te zapewniają nieodpłatnie pełne całodobowe utrzymanie.
2. Dochód
Dodatek mieszkaniowy przysługuje osobom, o których mowa powyżej jeżeli w okresie 3 miesięcy poprzedzających datę złożenia wniosku o jego przyznanie średni miesięczny dochód przypadający na jednego członka gospodarstwa domowego wnioskodawcy nie przekroczył w gospodarstwie:
- jednoosobowym – 40 % tj. 2 862,19 zł
- wieloosobowym – 30 % tj. 2 146,64 zł,
przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej, obowiązującego w dniu złożenia wniosku.
Jeżeli średni miesięczny dochód na jednego członka gospodarstwa domowego jest wyższy od określonych powyżej, a kwota nadwyżki nie przekracza wysokości dodatku mieszkaniowego, należny dodatek obniża się o tę kwotę.
Za dochód uważa się dochód w rozumieniu art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 28 listopada 2003r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z 2020r. Poz.111) tj. wszelkie przychody pomniejszone o koszty uzyskania przychodu, należny podatek dochodowy od osób fizycznych, składki na ubezpieczenia społeczne oraz o składki na ubezpieczenie zdrowotne.
2 a. Gospodarstwo domowe:
Przez gospodarstwo domowe rozumie się gospodarstwo prowadzone przez osobę ubiegającą się o przyznanie dodatku mieszkaniowego, samodzielnie zajmującą lokal mieszkalny albo gospodarstwo prowadzone przez tę osobę wspólnie z małżonkiem i innymi osobami stale z nią zamieszkującymi i gospodarującymi, które swoje prawa do zamieszkania w lokalu wywodzą się z prawa tej osoby.
Do członków gospodarstwa nie wlicza się osób przebywających w instytucjach:
- domu pomocy społecznej,
- młodzieżowym ośrodku wychowawczym,
- schronisku dla nieletnich,
- zakładzie poprawczym,
- zakładzie karnym,
- szkole, w tym szkole wojskowej.
Jeżeli instytucje te zapewniają nieodpłatnie pełne całodobowe utrzymanie.
3. Powierzchnia lokalu :
Normatywna powierzchnia użytkowa lokalu mieszkalnego lub budynku mieszkalnego, w którym zajmuje lokal mieszkalny (dom jednorodzinny), w przeliczeniu na liczbę członków gospodarstwa domowego nie może przekraczać :
- 35m2 – dla 1 osoby,
- 40m2 – dla 2 osób,
- 45m2 – dla 3 osób,
- 55m2 – dla 4 osób,
- 65m2 – dla 5 osób,
- 70m2 – dla 6 osób,
w razie zamieszkiwania w lokalu mieszkalnym większej liczby osób dla każdej następnej osoby zwiększa się normatywną powierzchnię tego lokalu o 5m2.
W przypadku zajmowania mieszkania o większej powierzchni użytkowej powierzchnię normatywną zwiększa się o 30%. Możliwe jest również zwiększenie powierzchni normatywnej o 50% ale tyko w przypadku lokali, których łączna powierzchnia pokoi i kuchni nie przekracza 60% powierzchni użytkowej tego lokalu.
Normatywną powierzchnię lokalu powiększa się o 15m2, jeżeli zamieszkuje w nim osoba
niepełnosprawna poruszająca się na wózku inwalidzkim lub osoba niepełnosprawna, której
niepełnosprawność wymaga zamieszkiwania w oddzielnym pokoju.
W takim przypadku wymagane jest :
- orzeczenie o niepełnosprawności
- zaświadczenie lekarskie potwierdzające poruszanie się na wózku inwalidzkim
4. Wydatki stanowiące podstawę obliczenia dodatku mieszkaniowego:
2) opłaty związane z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w częściach przypadających na lokale mieszkalne w spółdzielni mieszkaniowej,
3) zaliczki na koszty zarządu nieruchomością wspólną,
Jeżeli osoba ubiegająca się o dodatek mieszkaniowy zamieszkuje w lokalu mieszkalnym lub domu nie wchodzącym w skład mieszkaniowego zasobu gminy, do wydatków przyjmowanych dla celów obliczenia dodatku mieszkaniowego zalicza się:
-
wydatki, które w wypadku najmu lokalu mieszkalnego byłyby pokrywane w ramach czynszu, lecz wyłącznie do wysokości czynszu, jaki obowiązywałby dla danego lokalu, gdyby ten lokal wchodził w skład zasobu mieszkaniowego gminy,
-
opłaty poza czynszem, które obowiązywałyby w zasobie mieszkaniowym gminy, gdyby ten lokal wchodził w skład zasobu mieszkaniowego gminy.
5. Wysokość dodatku
Wysokość dodatku mieszkaniowego stanowi różnicę między wydatkami, o których mowa powyżej przypadającymi na normatywną powierzchnię użytkową zajmowanego lokalu mieszkalnego a kwotą wydatków poniesionych przez osobę ubiegającą się o dodatek mieszkaniowy w wysokości :
- 15% dochodów gospodarstwa domowego – w gospodarstwie jednoosobowym,
- 12% dochodów gospodarstwa domowego – w gospodarstwie 2-4 osobowym
- 10% dochodów gospodarstwa domowego – w gospodarstwie 5 osobowym i większym.
Maksymalna wysokość dodatku mieszkaniowego łącznie z ryczałtem naliczanym tylko dla lokali nie posiadających c.o, c.w nie może przekroczyć 70% wydatków przypadających na normatywną powierzchnię zajmowanego lokalu mieszkalnego lub 70% faktycznych wydatków ponoszonych za lokal mieszkalny, jeżeli powierzchnia tego lokalu jest mniejsza lub równa normatywnej powierzchni.
Rada gminy może w drodze uchwały podwyższyć lub obniżyć wysokość powyższych wskaźników procentowych, jednak nie więcej niż o 20 punktów procentowych.
6. Wywiad środowiskowy
Jeżeli zachodzi podejrzenie, że istnieje rażąca dysproporcja między niskimi dochodami wykazywanymi w złożonej deklaracji a faktycznym stanem majątkowym wnioskodawcy, nie uzasadniająca przyznania pomocy finansowej na wydatki mieszkaniowe, upoważniony przez organ przyznający dodatek mieszkaniowy pracownik socjalny przeprowadza wywiad środowiskowy w miejscu zamieszkania wnioskodawcy.
Nie wyrażenie zgody na przeprowadzenie wywiadu środowiskowego, stanowi podstawę do odmowy przyznania dodatku mieszkaniowego.
Pracownik socjalny przeprowadzający wywiad środowiskowy może żądać od wnioskodawcy i innych członków gospodarstwa domowego złożenia oświadczenia o stanie majątkowym, zawierającego w szczególności dane dotyczące posiadanych :
- ruchomości i nieruchomości;
- zasobów pieniężnych;
Odmowa złożenia oświadczenia stanowi podstawę do wydania decyzji o odmowie przyznania dodatku mieszkaniowego.
Organ odmawia również przyznania dodatku mieszkaniowego, jeżeli w wyniku wywiadu ustali, że:
- wnioskodawca jest w stanie uiszczać opłaty związane z zajmowaniem lokalu mieszkalnego (domu jednorodzinnego) wykorzystując własne środki i zasoby majątkowe
- faktyczna liczba wspólnie stale zamieszkujących i gospodarujących z wnioskodawcą jest mniejsza niż wykazana w deklaracji o dochodach
7. Pozostałe ważne informacje
Dodatek mieszkaniowy przyznaje się na okres 6 miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po dniu złożenia wniosku.
Dodatku mieszkaniowego nie przyznaje się, jeżeli jego kwota byłaby niższa niż 0,5% kwoty przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej, obowiązującego w dniu wydania decyzji.
Decyzja w sprawie dodatku mieszkaniowego powinna być wydana w ciągu miesiąca od dnia złożenia wniosku.
Jeżeli lokal mieszkalny nie jest wyposażony w instalację doprowadzającą energię cieplną do celów ogrzewania, w instalację ciepłej wody lub gazu przewodowego z zewnętrznego źródła znajdującego się poza lokalem mieszkalnym, osobie uprawnionej do dodatku mieszkaniowego przyznaje się ryczałt na zakup opału stanowiący część dodatku mieszkaniowego.
Jeżeli w wyniku wznowienia postępowania stwierdzono, że dodatek mieszkaniowy został przyznany na podstawie nieprawdziwych danych zawartych we wniosku lub deklaracji o dochodach, osoba otrzymująca dodatek mieszkaniowy jest obowiązana do zwrotu nienależnie pobranych kwot w podwójnej wysokości. Należności te wraz z odsetkami i kosztami egzekucyjnymi podlegają przymusowemu ściągnięciu w trybie postępowania egzekucyjnego w administracji. Wypłatę dodatku mieszkaniowego w skorygowanej wysokości wstrzymuje się do czasu wyegzekwowania należności.
Zmiany danych zawartych we wniosku lub deklaracji złożonej przez wnioskodawcę, które nastąpiły w okresie 6 miesięcy od dnia przyznania dodatku mieszkaniowego, nie mają wpływu na wysokość wypłacanego dodatku mieszkaniowego chyba, że jest to zamiana lokalu mieszkalnego, opuszczenie go lub zgon wnioskodawcy.
W wypadku stwierdzenia, że osoba, której przyznano dodatek mieszkaniowy, nie opłaca na bieżąco należności za zajmowany lokal mieszkalny, wypłatę dodatku mieszkaniowego wstrzymuje się, w drodze decyzji administracyjnej, do czasu uregulowania zaległości.
Jeżeli uregulowanie zaległości nie nastąpi w ciągu 3 miesięcy od dnia wydania decyzji wstrzymującej, decyzja o przyznaniu dodatku mieszkaniowego wygasa. W wypadku uregulowania należności w terminie wyżej określonym dodatek mieszkaniowy wypłaca się za okres, w którym wypłata była wstrzymana.
8. Dokumenty jakie powinny być złożone przy ubieganiu się o przyznanie dodatku mieszkaniowego :
- prawidłowo wypełniony i potwierdzony przez zarządcę budynku wniosek o przyznanie dodatku mieszkaniowego,
- dokument potwierdzający tytuł prawny do zajmowanego lokalu lub prawo do lokalu socjalnego lub zamiennego: umowa najmu, podnajmu, użyczenia, dożywocia lub inna; w przypadku otrzymania lokalu w spadku - postanowienie o nabyciu spadku oraz o masie spadkowej lub zaświadczenie ze spółdzielni lub wypis z ksiąg wieczystych,
- jeżeli wnioskodawca jest właścicielem domu jednorodzinnego powinien złożyć kserokopię aktu własności, zaświadczenie organu właściwego w sprawie wydania pozwolenia na budowę, potwierdzające powierzchnię użytkową w tym łączną powierzchnię pokoi i kuchni, oraz wyposażenie techniczne domu, a także rachunki dotyczące wydatków, o których mowa w pkt. 4.
- deklarację o dochodach gospodarstwa domowego o dochodach osiągniętych (wypłaconych) w okresie 3 pełnych kalendarzowych miesięcy poprzedzających dzień złożenia wniosku wraz z dokumentami potwierdzającymi wykazywane dochody
- dokumenty niezbędne potwierdzające dochody to :
zaświadczenia potwierdzające wysokość zarobków (z wyszczególnieniem następujących składników: przychód, koszty uzyskania przychodu, należny podatek dochodowy od osób fizycznych, składka emerytalna, rentowa, chorobowa, składka zdrowotna, dochód netto),
odcinki lub zaświadczenie potwierdzające wysokość pobieranych świadczeń z ZUS/KRUS,
zaświadczenia z PUP o wysokości pobieranych świadczeń (zasiłków dla bezrobotnych, stażów, szkoleń, stypendiów),
zaświadczenia z PUP o zarejestrowaniu bez prawa do zasiłku,
zaświadczenia wypłaconych w deklarowany okresie stypendiach socjalnych,
zaświadczenie z urzędu gminy o wielkości gospodarstwa rolnego w hektarach przeliczeniowych lub decyzja w sprawie podatku rolnego (dotyczy osób posiadających lub użytkujących gospodarstwo rolne),
zaświadczenia lub oświadczenia o wysokości dochodów uzyskanych z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej,
oświadczenia osób zamieszkujących z wnioskodawcą o wysokości dochodu,
odpis wyroku sądowego lub ugody zawierające wysokość zasądzonych alimentów, odcinki od alimentów otrzymywanych pocztą,
- dokument potwierdzający uprawnienie do dodatkowej powierzchni z tytułu niepełnosprawności, tj: orzeczenie o stopniu niepełnosprawności z odpowiednim zapisem w pkt 10., zaświadczenie lekarskie o poruszaniu się na wózku inwalidzkim.
INFORMACJA